Er zijn bedrijven die al rekening houden met deze voorspelling, door voor hun klanten al een stukje van hun leven na te bootsen in een virtuele wereld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan digitale klaslokalen. Een bedrijf die hier ook al een stap in heeft gezet is medisch bedrijf Ulrich. Zij hebben unieke software ontwikkeld voor artsen. Deze software is gekoppeld aan een MRI-scan en verzamelt medische gegevens van de patiënt om deze direct door te sturen naar de applicatie waar de arts mee werkt.

Ulrich toont haar software volop tijdens vakbeurzen en wilde de klantbeleving nog realistischer maken door gebruik te maken van Virtual Reality. Marketing en realisatiebureau Real Concepts heeft Ulrich hiermee op weg geholpen door ze in contact te brengen met ons. In een mooie driehoekssamenwerking, zijn we aan de slag gegaan met de vraag van Ulrich.

De ruimte tot leven brengen

Virtual Reality simuleert een schijn omgeving via een VR-bril, waar de gebruiker zich in begeeft. Meerdere zintuigen worden hierbij geprikkeld wat een unieke en realistische indruk geeft van de omgeving die wordt getoond. Door de software te tonen in de omgeving waar het ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden, spreekt het veel meer tot de verbeelding van de klant.

Nieuwe manier vermarkten software

Het resultaat is een Virtual Reality applicatie die gekoppeld is aan een VR-bril. Als een arts door deze VR-bril kijkt, bevindt hij/zij zich in haar eigen werkomgeving: de ruimte waar de MRI-scan staat. De arts ziet de MRI-scan staan, waar een patiënt in ligt. Hij krijgt in een ruimte die uitkijkt op de MRI-scan uitleg over de werking van de software. Door ongeveer 3 seconden naar een plek te kijken, is het mogelijk voor de arts om zich door de ruimte heen te bewegen. Dit is uniek, aangezien je normaal gesproken joysticks nodig hebt om je te kunnen bewegen in een virtuele wereld. De arts kan naar de patiënt in de MRI-scan gaan en naar zijn eigen computer, waar de patiënt informatie naar toe gestuurd wordt.

Een nieuwe manier van het vermarkten van je product, waarmee Ulrich al voortborduurt op de voorspelling dat straks 25% van de mensen in de wereld hier gebruik van maakt. Software tonen op een levendige en realistische wijze, in een ruimte vol herkenning. En vanuit de eerste ervaringen en feedback tijdens vakbeurzen, is één ding zeker… de artsen en Ulrich zijn positief!